Nejrychlejší vlaky v ČR
6. 1. 2010
- Pendolino a EuroCity Vlaky Českých drah zrychlují, i když v poslední době nedošlo k otevření výraznějších úseků modernizovaných tratí pro rychlost 160 km/h. Přesto nejrychlejší vlak České republiky SC Pendolino zvýšil svou průměrnou rychlost mezi Prahou a ostravským Svinovem ze 117 km/h na 120. Další velké zrychlení vlaků lze očekávat s ukončením modernizace dalších koridorů z Prahy do Českých Budějic a Plzně, s výstavbou první tratě na rychlost 200 km/h avizované společností SŽDC na Moravě a pořízením nových velmi rychlých lokomotiv. Nejrychlejším vlakem Česka je již několik let Pendolino. Spoje SC Pendolino si svou výjimečnost na trase mezi Prahou a ostravským Svinovem pojistily dalším několika minutovým zrychlením, což vedlo ke zvýšení průměrné rychlosti ze 117 na 120 km/h. Vlak přitom může dosahovat na této trati maximálně 160 km/h. V některých úsecích je ale průměrná rychlost Pendolina ještě vyšší. Například stokilometrovou trať mezi Svinovem a Olomoucí urazí za pouhých 46 minut průměrnou rychlostí 132 km/h a trať mezi Chocní a Pardubicemi doslova prolétne za čtvrthodinu průměrnou rychlostí dokonce 145 km/h. V tomto úseku jsou ale rychlovlaky zvýhodněny rychlým průjezdem Chocní bez zastávky. Vlak tak uspoří na svém rozjezdu.
- Velmi rychlé jsou ale také další vlaky EuroCity na modernizovaných koridorech z Prahy do Děčína, Ostravy nebo Břeclavi a mezi Ostravou a Břeclaví. Na všech těchto tratích mohou dosahovat maximální rychlost až 160 km/h. Průměrná rychlost zahrnuje jízdu pomalejšími úseky např. v údolích řek, rozjezdy, brždění a dobu na zastavení vlaků ve stanicích. U vlaků EuroCity se průměrná rychlost pohybuje mezi ostravským Svinovem a Břeclaví přes 100 km/h, Svinovem a Prahou na úrovni 96 km/h, z Prahy do Břeclavi je to 95 km/h a z Prahy do Děčína přibližně 91 km/h. Aby expresy dosáhly tak vysokých průměrných hodnot na dlouhých úsecích často zahrnujících i několik zastávek, musí vlaky projet některé kratší úseky mnohem rychleji. Tyto průměrné rychlosti však také zahrnují rozjezd, brždění a některá omezení maximální rychlosti například v obloucích. Nejrychleji tak jezdí vlaky např. z Kolína do Pardubic průměrnou rychlostí 126 km/h, v úseku Hodonín – St. Město u Uherského Hradiště – Otrokovice dosahují rychlé spoje průměru 120 km/h, mezi ostravským Svinovem a Přerovem jezdí vlaky EuroCity v průměru 118 km/h. Do kategorie takto velmi rychlých spojů se řadí i některé „obyčejné“ rychlíky, které dokáží urazit trať mezi Pardubicemi a Chocní za pouhých 17 minut průměrnou rychlostí 123 km/h při své maximální rychlosti 140 km/h.
- Maximální rychlost povolená na českých tratích je 160 km/h.
zdrojem tohoto článku jsou České Dráhy a.s.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář