Ampz
Vůz ČD 73 54 10-91 Ampz je jeden z nejmodernějších osobních vozů v parku Českých Drah. Prvních 9 kusů bylo objednáno již v roce 1995. Jsou to tlakotěsné klimatizované vozy určené pro maximální rychlost 200 km/h. Ocelovou skříň vyrobila MSV Studénka, dále zde byla zhotovena brzdová výstroj a elektrokabeláž. Poté byly vozy zkompletovány. Stalo se tak za pomoci některých dílů dovezených z SGP a některých tuzemských (sedadla, obložení). Jedná se o vozy velkoprostorové s uspořádáním 2 + 1 (na jedné straně uličky samostatná sedadla, na druhé po dvojicích), nejsou instalovány el. zásuvky ani stolky. Vozy mají podvozky SGP 300 R/3S, určené pro rychlost 250 km/h. Brzdy jsou: tlakovzdušná kotoučová Knorr (3 kotouče na nápravě), magnetová kolejnicová a ruční. Součástí výbavy je klimatizační zařízení a vakuové WC. Vagóny mají předsuvné dveře (shodné s dveřmi u vozů z MOVO Plzeň). Nátěr je světle šedý s červeným pruhem přes okna, symbolizujícím mezinárodní provoz. Prvních 6 vozů řady Ampz je nasazeno od 27.října 1999, ostatní byly dokončeny a uvedeny do provozu do roku 2000. V rámci členství v organizaci Eurofirma si ČD v srpnu 2003 objednaly dalších 11 vozů. Dodávky se opozdily a byly započaty koncem roku 2006 a probíhaly až do dubna roku 2007. Vozy 010 - 020 se liší od svých starších kolegů jiným typem sedaček, vozy mají u sedaček, které jsou umístěny proti sobě stolky, dále ke každému sedadlu je dosah el. zásuvky
S těmito moderními vozy se můžete denně setkat na hlavních tazích v ČR, především v mezinárodních vlacích EuroCity a také InterCity. Nabízejí nadstandartní komfort pro cestující a je vidět, že patří do 21.století. Tyto vozy rovněž zálohují vozy 2. třídy pro vlaky EuroCity, takže občas jezdí jako vozy 2. třídy, zejména pak na elitním vlaku Vindobona.
Zdrojem tohoto článku je také Wikipedia
Náhledy fotografií ze složky Ampz